"El Cafè de la Granota" és una obra de Jesús Moncada que consta de 14 petit contes que l'integren. Tots els contes estan impregnats d'uns elements que fan que es creï una unitat i, així, aconseguir una gran homogeneïtat. L'escrenari gràfic del llibre és la vila de Mequinensa, encara que també fa referència a poblacions properes (Lleida, Fraga, Torrent de Cinca, Faió, Tortosa...) en el seus cafès, carrers, places, mines del terme municipals, llaüts amarrats als molls de l'Ebre. Els personatges (llaüters, minaires, pagesos, botiguers, etc) són habitants de la vila de Mequinensa.
L’acció se situa en la dècada dels anys cinquanta i principis de la els seixanta del segle passat. És un ambient de repressió i opressió política que transpuen les narracions. Per una altra banda, en els textos hi ha referències explícites a la dictadura i al franquisme.
L’objectiu de l’estil dels contes és ser una lectura ràpida, concisa (encara que siguin de quinze pàgines). La seva missió és transmetre el que es vol dir amb les paraules precises i pàgines justes. A més, busca que els contes siguin enginyosos i sorprenents. Per tant, el que caracteritza els escrits és l’agilitat i la concisió expositiva. La digressió i el circumloqui són deixats de banda per no barrejar històries.
L’acció se situa en la dècada dels anys cinquanta i principis de la els seixanta del segle passat. És un ambient de repressió i opressió política que transpuen les narracions. Per una altra banda, en els textos hi ha referències explícites a la dictadura i al franquisme.
L’objectiu de l’estil dels contes és ser una lectura ràpida, concisa (encara que siguin de quinze pàgines). La seva missió és transmetre el que es vol dir amb les paraules precises i pàgines justes. A més, busca que els contes siguin enginyosos i sorprenents. Per tant, el que caracteritza els escrits és l’agilitat i la concisió expositiva. La digressió i el circumloqui són deixats de banda per no barrejar històries.
“Senyora Mort,
carta de Miquel Garrigues” és el setè conte del Cafè de la Granota. El títol ve
donat a partir de l’eix sobre el que tracta la història. És tracta d’una carta
escrita pel Miquel Garrigues dirigida a la mort, a la qui es dirigeix com a
“Senyora Mort”. Aquest conte és un soliloqui epistolar d’en Miquel Garrigues
escrit en prosa. Un soliloqui no permet que
l’interlocutor participi o respongui, transmet pensament o emocions. Es tracta
d’una declamació subjectiva de valor psicològic ja que ens permet accedir a
l’interior del subjecte en qüestió. I per aquest motiu el soliloqui té una
carrega despectiva perquè sol estar associat a la bogeria.
Miquel Garrigues és per tant, el narrador intern i alhora protagonista, ja que és qui ens explica la història al mateix temps que escriu la carta. Llavors, el narrador fa un repàs a la història de la vila des d’abans de la Guerra del Francès fins a un període actual en què el narrador/protagonista està jubilat.
Miquel Garrigues és per tant, el narrador intern i alhora protagonista, ja que és qui ens explica la història al mateix temps que escriu la carta. Llavors, el narrador fa un repàs a la història de la vila des d’abans de la Guerra del Francès fins a un període actual en què el narrador/protagonista està jubilat.
En Miquel
Garrigues, dels Garrigues del carrer Nou, està escrivint una carta. A l’inici
del conte només sabem que està dirigida a una dona. En Miquel és el barquer del
poble, feina que li ve d’herència i va quedar-se sense feina des de que varen
fer el pont de l’Ebre. Va demanar feina a la mina i després de vint anys va
jubilar-se. Un dia, la dona li va manar a comprar unes medicines i l’apotecari,
que sempre se li ha donat molt bé la pintura l’ensenya un quadre d’un barquer i
dones i homes nues. Aquest quadre fa pensar en Miquel i se l’acut que si per
alguna casualitat els homes han de creuar un riu amplíssim per arribar al seu
destí ell podria ser qui els portés. Així doncs, escriu una carta a la Mort i
li deixà dit a la família que quan mori se la cusin al vestit de casar, amb el
qual té manat que l’amortallin, demanant-li a la Senyora Mort ésser el nou
barquer i d’aquesta manera recuperar la feina que va perdre mentre era viu.
Podríem dir que
aquest conte reflexa l’època en que representa que va ser escrit, però caldria
dir que en Miquel Garrigues, al dirigir-se ni més ni menys que a la Senyora
Mort, potser no hauria d’haver utilitzat un vocabulari tant col·loquial, que
pel fet de ser col·loquial no indica que no sigui respectuós.
El que més caracteritza el llenguatge de Moncada és l’oralitat, sobretot en el cas de les narracions breus. Això fa que sembli que les històries hagin estat recollides de la veu del poble. Per això, el narrador a vegades es presenta com l’escriba que intenta explicar les històries de la manera més fidel a la realitat.
L’autor reflecteix un lèxic i una fraseologia pròpia del català occidental. Concretament en aquest conte predominen les oracions juxtaposades: “No sé si l’home va ensumar les meves bòries perquè va insistir molt que allò només era una història de la gent d’abans, que segurament es tractava d’una invenció sense cap ni peus, i que, de tota manera, no en fes cabal perquè...” i oracions coordinades copulatives “... que se’n foti del mort i de qui et vetlla.”
Generalment, la majoria de la carta és escrita de forma enunciativa tot i que també hi apareixen interrogacions dirigides a la mort (retòriques, ja que no seran respostes) “¿Vostè sap què era passar la primera barcada, encara fosca nit, amb l'embarcació plena de minaires que diuen els carburs encesos?” i també fragments en mode subjuntiu (com a petició, en aquest cas a la mort) com per exemple "Per aquesta raó, senyora, li faig aquestes ratlles, a fi que em tingui present quan arribi el cas". Parlant de la semàntica, utilitza expressions col·loquials i de poble: "... la dicto avui, sense esperar a demà, no sigui cas que, per desídia o galvana, se me'n vagi tot en orris i em quedi de soldat de peu" o "... una potada que li encertà el pols i l'engegà a l'altre a l'altre barri sense un ai?".
Aquesta taula mostra aquell vocabulari que pot resultar difícil d'entendre:
El que més caracteritza el llenguatge de Moncada és l’oralitat, sobretot en el cas de les narracions breus. Això fa que sembli que les històries hagin estat recollides de la veu del poble. Per això, el narrador a vegades es presenta com l’escriba que intenta explicar les històries de la manera més fidel a la realitat.
L’autor reflecteix un lèxic i una fraseologia pròpia del català occidental. Concretament en aquest conte predominen les oracions juxtaposades: “No sé si l’home va ensumar les meves bòries perquè va insistir molt que allò només era una història de la gent d’abans, que segurament es tractava d’una invenció sense cap ni peus, i que, de tota manera, no en fes cabal perquè...” i oracions coordinades copulatives “... que se’n foti del mort i de qui et vetlla.”
Generalment, la majoria de la carta és escrita de forma enunciativa tot i que també hi apareixen interrogacions dirigides a la mort (retòriques, ja que no seran respostes) “¿Vostè sap què era passar la primera barcada, encara fosca nit, amb l'embarcació plena de minaires que diuen els carburs encesos?” i també fragments en mode subjuntiu (com a petició, en aquest cas a la mort) com per exemple "Per aquesta raó, senyora, li faig aquestes ratlles, a fi que em tingui present quan arribi el cas". Parlant de la semàntica, utilitza expressions col·loquials i de poble: "... la dicto avui, sense esperar a demà, no sigui cas que, per desídia o galvana, se me'n vagi tot en orris i em quedi de soldat de peu" o "... una potada que li encertà el pols i l'engegà a l'altre a l'altre barri sense un ai?".
Aquesta taula mostra aquell vocabulari que pot resultar difícil d'entendre:
Mot / paraula
|
Línia i pàgina
|
Significat
|
Barrina
|
Línia 5,
pàgina 72
|
Rumiar o pensar molt un tema.
|
Cavil·la
|
Línia 5,
pàgina 72
|
Pensar molt en alguna cosa.
|
Treure l'entrellat
|
Línia 7,
pàgina 2
|
Saber que ha passat realment sobre una cosa
misteriosa.
|
Sapastre
|
Línia 11,
pàgina 72
|
Persona que té poc enteniment.
|
Galvana
|
Línia13,
pàgina 72
|
Mandra.
|
Tracalada
|
Línia 27,
pàgina 73
|
Colla nombrosa.
|
Panolla
|
Línia 37,
pàgina 73
|
Panotxa, color taronja.
|
Aligot
|
Línia 50,
pàgina 73
|
Ocell de rapinya, menys fort que l'àguila.
|
Esparverat
|
Línia 52,
pàgina 73
|
Espantat.
|
Baldragues
|
Línia 56,
pàgina 74
|
Home mal vestit.
|
Servava
|
Línia 62,
pàgina 74
|
Complir amb les pròpies obligacions.
|
Tenir apamat
|
Línia 65,
pàgina 74
|
Conèixer a fons quelcom.
|
Xalava
|
Línia 78,
pàgina 74
|
Divertir-se molt.
|
Esgaiada
|
Línia 84,
pàgina 74
|
Tallat en forma obliqua.
|
Fotimer
|
Línia 91, pàgina
75
|
Gran quantitat, abundància.
|
Desori
|
Línia 93,
pàgina 75
|
Estat de desordre i confusió.
|
Bocamolles
|
Línia 104,
pàgina 75
|
Persona que diu de seguida als altres els
secrets.
|
Plorasses
|
Línia 104,
pàgina 75
|
Ploramiques.
|
Esvalotar
|
Línia 105,
pàgina 75
|
Fer molt soroll, molts crits.
|
Amaradeta
|
Línia 109,
pàgina 75
|
Cobert.
|
Melangia
|
Línia 109,
pàgina 75
|
Malenconia, sensació de tristesa.
|
Quimera
|
Línia 119,
pàgina 76
|
Inquietud.
|
Esbandir
|
Línia 123,
pàgina 76
|
Treure.
|
Catau
|
Línia 132,
pàgina 76
|
Cau, amagatall.
|
Llaüts
|
Línia 142,
pàgina 76
|
Llagut, petita embarcació.
|
Descarnada
|
Línia 155,
pàgina 77
|
Mancat de carn (referència a la Senyora Mort).
|
Amortallar
|
Línia 180,
pàgina 78
|
Vestir o embolicar al difunt en una vestidura o
llençol per enterrar-lo.
|
Guiparà
|
Línia 180,
pàgina 78
|
Veure de lluny.
|
Els temes
principals són, en aquest cas, la força de lluitar pels somnis i altre tema
seria la mort. Respecte al primer, en Miquel lluita per la seva vocació de
barquer i no es deixa vèncer. Com que no pot exercir-hi al món del vius ell
pensa que té la possibilitat de fer-ho al món dels morts i es decideix de
escriure la carta, així quan ell mori la durà a sobre i la Senyora Mort podrà
llegir-la. Pel que fa a la mort, en Jesús Moncada fa un tracte irònic i amb un
to d’humor, això el que fa és aportar-los quotidianitat els lleva
transcendència.
Podem dir que aquest conte és una crítica on l’autor parla dels anhels i dels somnis dels personatges, però sense intencionalitat moral ni religiosa. Tracta temes com per exemple la desesperació ja que l’autor se sent frustrat des de que va haver de deixar la seva feina com a barquer i treballar com a miner, per això li agradaria treballar substituint a Caront creuant als morts al lloc on viuen. A més, l’impacte que va causar la modernització dels oficis el va fer deprimir-se.
Podem dir que aquest conte és una crítica on l’autor parla dels anhels i dels somnis dels personatges, però sense intencionalitat moral ni religiosa. Tracta temes com per exemple la desesperació ja que l’autor se sent frustrat des de que va haver de deixar la seva feina com a barquer i treballar com a miner, per això li agradaria treballar substituint a Caront creuant als morts al lloc on viuen. A més, l’impacte que va causar la modernització dels oficis el va fer deprimir-se.
L’autor de la carta es troba en el moment que la escriu al Cafè de la Granota acompanyat d’en Miquel Dalmau, la Clenxa, el barber de la vila i s’expressa en present, a excepció de quan parla de fets passats que ho fa en pretèrit. Allà un any abans va morir l’oncle Campells jugant a la botifarra.
Quant als
personatges, no hi apareixen gaires. Els més rellevants serien:
PERSONATGE
|
CARACTERÍSTIQUES
|
Miquel Garrigues
|
Narrador intern i principal protagonista, concretament, l'autor de la
carta. Va ser un sapastre pels estudis. Com a Miquel Garrigues del carrer Nou
té el ulls desparellats (el dret negre i l'esquerre blau cel), els cabells
panotxes i sis dits a cada peu. És el barquer de la vila, ofici que li ve de
família, i s'encarrega de traslladar a les persones d'una banda del riu Ebre
a l'altra. Sent passió per aquest ofici i és molt traçut. En el moment que
escriu la carta treballa de minaire, ja que el govern a construït un pont i
ja no cal el seu servei, llavors sent malenconia per la seva antiga feia i
per això es decideix a escriure la carta. Creu en la vida després de la mort
i que la mort llegirà la seva carta, a més té l'esperança de poder exercir de
barquer al món dels morts.
|
Senyora Mort
|
Només és mencionada. És la destinatària de la carta. És la mort,
l'encarregada de dirigir el món dels morts, on hi acudeixen aquells que se'ls
acaba la vida pels motius que siguin. Se suposa que llegirà la carta del
protagonista i ha de decidir si permetre que aquest prengui el relleu a en
Caront i ocupi ell l'ofici de barquer. Se la qualifica d'espavilada.
|
Senyor Honorat
|
El Senyor honorat és l’apotecari al qual acudeix en Miquel per buscar un
medicament. La primera aparició de l’apotecari és en un altre llibre: “En
Camí de sirga”. És un home traçut amb els pinzells i és qui li dóna la idea a
en Miquel de rellevar en Caront.
|
Caront
|
Caront a la mitologia grega era el barquer que es trobava a l'Hades i
s’encarregava de traslladar les ànimes dels morts del món dels vius al dels
morts a través d'un riu (riu Aqueront).
En el conte hi apareix dibuixat en un quadre de l’apotecari i segons en Miquel té aspecte d’envellit. És una referència filosòfica i simbòlica ja que això significa que creia en la vida després de la mort. |
Miquel Dalmau, "La Clenxa"
|
En Miquel Dalmau, conegut com la Clenxa, és el barber de la vila. És amic
d'en Miquel Garrigues i hi és present quan s'escriu la carta a la mort al
cafè de la Granota. És un xicot molt repolit i molt sabut en quant a les
lletres. Apareix en més contes.
|
Capatàs
|
Cap de la mina on el narrador treballava. Interrompia amb crits els
moments en els que en Miquel Garrigues quedava embadalit en els seus
pensaments d'enyorança al seu ofici de barquer.
|
Dona d'en Miquel Garrigues
|
La dona d'en Miquel, que pateix dolor al genoll dret, és qui envia al seu
marit a l'apotecari Honorat a comprar una medecina.
|
Els Garrigues
|
A Mequinensa hi ha tres famílies de Garrigues diferents que presenten certes
diferències. Hi ha els Garrigues del carrer Nou (els del Miquel Garrigues,
descrits anteriorment), els Garrigues del carrer Major, que també tenen el
cabell panotxa i sis dits als peus. A més, tenen els ulls com els del carrer
Nou però al revés: l'esquerre és negre i el dret blau cel. I també els
Garrigues de la plaça de la Carpa, amb el cabell també panotxa i sis dits als
peus i en quant als ulls, patien d'estrabisme.
|
En resum, podem
dir que aquest conte encara que té caràcter crític i que parla d’un tema tan
seriós com és la mort, ho fa amb un to d’humor. Ens ha resultat molt
interessant, ja que gràcies a aquest toc humorístic enganxa al lector.
Tot el llibre constitueix una unitat homogènia. És un llibre que, mitjançant la tipologia d’oracions, garanteix una ràpida lectura i això la facilita. A més, el significat del conte és una crítica contra l’època i la manera de fer dels habitants conservadors d’un petit poble.
Tot el llibre constitueix una unitat homogènia. És un llibre que, mitjançant la tipologia d’oracions, garanteix una ràpida lectura i això la facilita. A més, el significat del conte és una crítica contra l’època i la manera de fer dels habitants conservadors d’un petit poble.
Laura Auñón i Laura Moreno
OLE OLE OLE TENGO OTRA POLE
ResponderEliminarSEÑORA POLE, CARTA DE POLETO POLÉFICO POLENCIO
ResponderEliminarhttp://www.vistoenforocoches.com/wp-content/uploads/2013/01/jaja.gif
ResponderEliminarVISCA CATALUNYA LLIURE!
ResponderEliminarQUE TE JODAN NACIONALISTA DE MIERDA!
EliminarVIVA ESPAÑA
ResponderEliminarVIVA ESPAÑA, VIVA EL REY, VIVA EL ORDEN Y LA LEY! NO AL NACIONALISMO CATALÁN! CATALUÑA DEBE SER Y SERA, PROPIEDAD DE ESPAÑA
ResponderEliminarSigue apoyando a tu rey querido que por detras te roba todo el dinero de tus putos impuesto, pero OLE que sí tienes rey, orden y ley... a no espera que la ley se la pasan por el forro de los cojones jajajajajajajaj prongao sigue con esa mentalidad que asi va españa
Eliminarsois todos unos pardillos, poneros a estudiar hijos de puta!
ResponderEliminarHijo puta ponte tu a estudiar y deja de chuparsela a tu padre
Eliminarno tengo ni tiempo para eso, asi que, venga a estudiar capulloJAJAJAJAJAJ!
EliminarVisca Catalunya putus faxas de merda, pireu d'aquesta nació!!!
ResponderEliminarSois más cortos que las mangas de un chaleco. Leed la entrada del blog y punto, no hay debate nacionalista que iniciar.
ResponderEliminarYo soy el Guardián de las Estrellas, me tenéis todos hasta los cojones.
ResponderEliminarque guardian ni que guardian, pimpinelas
Eliminar¿Nadie se ha dado cuenta de que creemos haber visto todas las vainas? Pero en realidad el cepillo huyó despavorido.
ResponderEliminarUn dels millors contes del cafè de la Granota.
ResponderEliminar