“Preludi de Traspàs” és el vuitè dels setze recull de contes de Jesús Moncada, “El Cafè de la Granota”. Es tracta d’una narració no massa llarga en comparació amb les altres, és a dir, podem dir que la seva extensió és curta. És una única narració a mode de monòleg que explica un dels personatges de la història amb informacions que ha rebut d’altre personatges prèviament a la narració. Podríem acabar dient que es tracta d’una narració en mode de prosa.
Abans d'analitzar el
conte més profundament, cal saber perquè Moncada va escollir quest títol. El
significat ens fa referència als moments anteriors (per això es diu preludi) a
la mort de l’àvia (és a dir, al seu ‘traspàs’ a l’altre barri) ja que és un fet
evident que està a punt de morir. L’autor ha escollit aquest títol,
probablement, perquè el punt més important de la història es basa en el propi
fet que l’àvia es troba a les seves acaballes; deixant de banda els fets que la
duen a la mort.
En aquesta història
s’explica el patiment que pateix una àvia. Ningú sap per què fins que la tieta
Ramona, que sempre ho sap tot i s’assabenta de totes les coses, recorda que fa
temps l’avi va plantar una figuera sense el consentiment de l’àvia. A ella no
li agradava la idea de tenir aquest arbre al costat de casa perquè implicaria
molts inconvenients, tant estètics com útils. Aquesta mai ho va oblidar i quan
l’avi va morir ella va tallar la figuera sense pensar-ho dues vegades. Per
aquesta raó l’àvia tenia por a morir, perquè pensava que el seu marit l’estava
esperant a l’altra banda per demanar-li comptes.
A continuació es
mostra una taula amb el significat dels mots que apareixen a la història i que
poden resultar desconeguts o confusos. Els verbs apareixen aquí en infinitiu.
MOT
|
Línia
|
SIGNIFICAT
|
Esfereïda
|
1
|
Espantada profundament
|
Esbatanat
|
4
|
Obert de bat a bat
|
Afitorar
|
7
|
Clavar la mirada a algú
fixament
|
Ablanir
|
10
|
Estovar, suavitzar
|
Tupí
|
19
|
Olla petita amb una sola ansa
|
Decandiment
|
25-26
|
Estat de qui ha perdut la força
o la vigoria
|
Insidioses
|
28
|
Que posa insídies (coses que es
diuen arterosament per ferir algú)
|
Galindaines
|
41
|
Raons frívoles, sense cap
importància
|
Entaforar
|
41
|
Amagar, especialment en un
forat o amagatall
|
Apotecari
|
42
|
Farmacèutic
|
Volanderes
|
43
|
Que es mou per l’aire, solt,
d’un lloc a un altre
|
Balba
|
71
|
Que executa amb dificultat i
imperfectament els moviments que li són propis, dit especialment de la
llengua i, per extensió, de les mans, dels peus, etc.
|
Covar
|
72
|
Covar l’odi, tenir-lo en secret
però pensant-hi contínuament fins a poder satisfer-ho
|
Obstinada
|
80
|
Que manté amb tenacitat una
resolució, un propòsit, una opinió i que no cedeix als arguments o a les
amonestacions
|
Encarcarar
|
83
|
Perdre la flexibilitat,
esdevenir rígid
|
Amortallar
|
85
|
Embolcallar amb una mortalla
|
Albirar
|
87
|
Veure de lluny (alguna cosa)
sense distingir-la bé
|
El relat, com és
habitual en la prosa de Moncada, és ric en locucions i frases fetes que
contribueixen a donar agilitat i un to popular al text. A continuació es
mostren les que apareixen a la història (o les més importants) amb el seu
significat, malgrat moltes són de sentit comú i molt conegudes.
FRASE FETA
|
Línia
|
SIGNIFICAT
|
Li va escalfar el llit manta
vegada
|
43
|
|
Si no va mau, no bada boca
|
45
|
Si no va begut no diu res
|
Que si això i que si allò, i
que si tomba i gira
|
60
|
Expressió col·loquial
|
Fins que en tingué prou
|
60-61
|
Quan ja no podia suportar més
la situació
|
Havia covat el seu ressentiment
durant anys i panys
|
72
|
Havia gestat el seu ressentiment
durant molt de temps
|
Recorda fil per randa
|
75
|
Ho recorda perfectament, amb
tot detall
|
Necessitaren Déu i ajut
|
85
|
Els costà molt aconseguir-ho
(ficar el cos de l’avi al taüt)
|
Sempre tenia la pólvora a
torrar
|
92
|
|
Es veu el trill als garrons
|
94
|
Trobar-se en perills,
dificultats
|
La por se la menja
|
96
|
Té un gran neguit i remordiment
de consciència
|
A continuació es mostra una taula amb els personatges que apareixen en la història i amb la funció que compleixen cadascun d’ells, és a dir, amb una petita descripció complementària.
PERSONATGE
|
DESCRIPCIÓ
|
El nét
|
Narrador de la història. En l’apartat següent se’n parlarà.
|
L’àvia
|
Protagonista de la història. Està a punt de morir. En el temps real no fa
cap intervenció, i el narrador només fa menció al que va dir en un passat en
estil indirecte. Se la descriu de manera desagradable al llit, ja que està a
punt de morir tot i que ella no vol. La tieta Ramona la descriu com una ‘gata
moixa’, és a dir, molt resignada.
“Mou sense parar la nineta embogida de l’ull dret, un ull que manté
esbatanat a tota hora com si no hi tingués parpella. [...] També li lluiria
igual l’esquerre si no fos que la malaltia l’hi va assecar i li quedà mort,
com el d’una nina.”
|
L’avi
|
Personatge molt important tot i que al temps real de la història ja
estava mort des de feia quinze anys. Pels seus actes, es descriu com un home
molt tossut i que feia el que volia sense escoltar els consells de la seva
dona.
|
La tia Ramona
|
És la germana de l’avi. És la viva representació de la dona vídua i
tafanera del poble, amb capacitat per recordar totes les coses vistes i
passades (tant en l’àmbit familiar com en el mateix poble). Gràcies a ella,
la resta de personatges saben la raó per la qual l’àvia no vol morir (ella és
l’única que se’n recorda del fet de la figuera, ja que, a més, vivia amb ells
dos). És sempre present al costat de l’àvia.
|
La tia Teresa
|
Vídua. Se’n fa menció ja que el seu marit va ser un exemple de mort
plàcida. Va a visitar l’àvia abans de morir. No es sap de qui és germana.
|
La tia Carme
|
No s’explica res d’ella. Juntament amb les altres ties, va ajudar a ficar
el cos encarcarat de l’avi mort al taüt.
|
L’oncle Orestes
|
Ja és mort al temps real de la història. Es posa com a exemple de mort
plàcida, ja que un dia va anunciar la seva dona que es moriria
tranquil·lament mentre ella feia el sopar.
|
El senyor Honorat
|
És l’apotecari, qui subministrava les medecines a l’àvia i al poble en
general. No té un paper important.
|
El tema que predomina al conte, com ja era evident, és la mort, ben present
en la vida del poble. Aquest és un tema molt recorrent als contes de Montcada,
ja que l’acció de tots ells es situa a Mequinensa – un poble molt supersticiós
i que, per tant, té por a la mort i al que hi pugui haver després. Tot i així,
el tema de la mort rep un tractament d’ironia i d’humor que li treu importància
i li aporta quotidianitat. En aquest conte, la mort té un to més greu ja que és
la causa que desenvolupa l’acció de la història –a la por a la mort és el que
fa a l’àvia mantenir-se viva. Es manté una superstició constant, ja que l’àvia
creu realment que es trobarà amb el seu marit a la nova vida quan mori.
Montcada, però, com ja hem dit, aporta ironia – això es pot veure en dos
passatges: el primer, quan es dóna l’exemple de la tia Teresa (esmentat a
l’apartat ‘Personatges’) i, el segon, descrivint l’àvia al seu llit.
L’espai de la història és la pròpia casa dels avis, on s’esmenten
l’habitació, la cuina i el jardí. La caracterització de l’ambient varia segons
si es tracta del moment ‘real’ del conte o si, per altra banda, parlem d’algun
dels fets passats.
En el primer cas, l’ambient es descriu com un lloc fred, sense vida, on
tothom està esperant que l’àvia finalment mori. Aquestes sensacions no vénen
marcades per una descripció explícita del narrador, sinó pels propis fets que
s’esdevenen – l’acompanyament de les tietes, la desagradable descripció de
l’àvia. Cal dir, però, que el poc espai del qual consta el conte (no arriba a
les tres pàgines) no permet donar una descripció clara de l’ambient, ja que més
aviat es centra en la descripció psicològica dels personatges (sempre a partir
del que fan, i no de manera directa) i en la rememoració dels records de la tia
Ramona que són la causa per la qual l’àvia no vol morir.
Els fets del passat, per altra banda, tampoc profunditzen gaire en el paper
ambiental o atmosfèric. El narrador es centra més en descriure l’acció dels
personatges sense escaure en la descripció de la casa o el jardí o de la
situació en general.
Podem dir, doncs, que la caracterització de l’ambient en aquest conte no
queda gaire definida i que és el lector qui ha d’imaginar-se els escenaris a
partir de l’acció o descripció dels personatges i del que està passant.
El temps intern es situa en la casa dels avis en el moment en que l’àvia
està a punt de morir. L’acció només dura uns quants minuts, el temps en el que
el narrador triga a descriure l’escena. Tot i així hi ha diversos flaish-backs,
on se’ns porta al passat. Els fets que es relaten reculen fins al moment que es
va plantar la figuera; podem inferir que l’àvia que està a punt de morir va
viure aquests fets en la seva edat adulta en estar ja casada. El moment que va
ser tallada la figuera es retrotreu «més de vint anys» enrere i l’espai de
temps entre els dos successos es va perllongar «durant anys i panys». Per tot
això es pot aventurar que la narració és explicada des dels anys vuitanta, que
el fet de tallar la figuera va ocórrer a principis dels seixanta i que va ser
plantada molts anys abans. Segons aquesta temporalització l’acció “actual”
hauria de fixar-se a la vila nova i l’acció passada a la vila vella. Així,
podríem dir que el temps extern de la narració va des del 1985 (moment en el
qual es narra) fins vint anys enrere, on ocorren tres fets – el plantejament de
plantar un arbre, la plantació en sí i la mort de l’avi.
Dins les característiques del llenguatge podem dir, primerament, que es
tracta d’un to català nord-occidental. Això es pot saber per l’estil del
narrador i no pas per les intervencions dels personatges, ja que gairebé no
n’hi ha. En general Montcada en aquest llibre utilitza un llenguatge relacionat
amb el camp semàntic de la navegació, malgrat en aquest conte és pràcticament
inapreciable. Utilitza un to i el narrador explica les coses de tal manera que
dóna la sensació que algú està narrant la història oralment, com si hagués
estat recollida directament mentre el narrador, en aquest cas el nét, explicava
la història de la seva àvia.
Si analitzem el tipus d’oracions que utilitza l’autor per redactar la
història veiem que la majoria són oracions compostes de tipus juxtaposades o bé
coordinades i molt curtes. Això es pot apreciar en aquest paràgraf:
“Tanmateix, la culpa no és
més que seva. Si no hagués fet el que va fer, ara, les coses li anirien d’una
altra manera. I el que va fer, ho sabem tots. Si algú ho oblida, tenim la tia
Ramona per fer-nos-en memòria. La tia Ramona es recorda de tot: té presents els
anys de les riades –les del Segre i les de l’Ebre-, els noms dels llaüts que ha
vist navegar, els aniversaris de la família, i no se li despinten de l’esma ni
baralles, ni bateigs, ni bodes ni aparicions de difunts, ni particions de
terres, ni les darreres paraules dels moribunds.”
Malgrat també podem trobar alguna oració subordinada de relatiu curta i
senzilla. El fet que Montcada utilitzi com a recurs aquest tipus d’oracions és degut
a la intenció d’agilitzar, dinamitzar el relat i marcar les idees importants,
simplificant el relat sense allargar-se massa.
Utilitza en tot moment un to humorístic portant una situació tant
quotidiana i amb poca acció com els
minuts abans de la mort fins a un punt inversemblant i una mica hiperbòlic,
exagerant el fet que tallar la figuera li aporti tal patiment i neguit.
Per acabar, dir que, aquest conte té una connotació màgica, sobretot en un moment determinat, en el que l'avi acaba de morir i l'àvia aprofita per talar la figuera. Com a conseqüència aquest ho nota d'alguna manera inexplicable i s'encarcara al llit de mala manera. A més l'argument del llibre en si és màgic, ja que el motiu pel qual l'àvia no vol morir és perquè tem que el seu marit la renyi en l'altre vida pel que va fer.
Vam triar aquest conte per tal com tracta el tema de la mort de l'àvia, portant una cosa tant dramàtica com aquesta a un ambient divertit, i per la capacitat que té en aquest conte de fer una descripció tan exhaustiva dels fets en molt poca extensió, amb prou feines 4 pàgines.
Empieza por P y acaba en E
ResponderEliminar.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
POOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOLEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
tuput amadre
ResponderEliminarPene?
ResponderEliminarPORO POROMPOMPERO PORO
ResponderEliminaresto es un perro que era una goma, un dia se rascó y se borró. Fin.
ResponderEliminaresto es un cerdo que hizo oink y se ahogo. FIN (RT SI FINAL INESPERADO)
ResponderEliminar.i.
ResponderEliminartuu que pesados con la puta pole ee
ResponderEliminarDE TU HEMVYDIA SALE NUESTRA POLE EEEJEJEJEJEJJE:]
EliminarOYGAN AKI ES EL TUTORIAL DE COMO INSTALAR INTERNETE EXPLORER:P Like si venis por wiillirex Xd
ResponderEliminarBua que interesante conver.. hmhm... esto no se supone que es una pàgina de frases echas en catalan?? esto es un putissimo lio
ResponderEliminarpa k kieres saber si es una suposicion jaja saludos
EliminarEsto aun esta activo? llego a la pole?
Eliminarjajja k ijuesputa son ustedes los katalanes negreros
ResponderEliminarFacha...
ResponderEliminarquin treball tan complet. Un anàlisi dels bons
ResponderEliminar