"Guardeu-vos de somiar genives esdentegades" és l'últim conte del llibre "El Cafè de la Granota" de l'autor Jesús Moncada. L'escriptor ha procurat elaborar aquests 14 textos que recull el llibre de manera que es mantingui una unitat amb homogeneïtat. La intenció de Moncada és crear una lectura ràpida i concisa. A més, pretén que dins de la brevetat dels contes s'aconsegueixi explicar el màxim, és a dir, que amb les pàgines justes i les paraules precises es transmeti el que es vol dir. Jesús busca que els contes siguin enginyosos i tinguin la capacitat de sorprendre al lector, amb el recurs d'acabar un conte amb un final inesperat i impactant.
Aquest, és el conte més llarg i també molt
inquietant. Com la resta de contes,
l'escenari principal és la vila de Mequinensa, però en aquesta darrera història
també es fa referència de Lleida, Tortosa i del Torrent de Cinca. L'acció se
situa a la dècada dels anys del segle passat. Al relat es parla de la guerra de
Corea (1951-1953), la qual ocorre
simultàniament als esdeveniments del conte i ens ajuda a situar-nos a
l'època.
Pel que fa al temps narratiu, es tracta d'una
història que no respecta l'ordre cronològic del relat, ja que compta amb salts
en el temps, tant cap endavant com cap endarrere. Aquesta estructura alterna la
versió dels fets depenent del personatge que l'estigui vivint o l'ordre dels
fets separant-los per paràgrafs.
"Guardeu-vos de somiar genives
esdentegades" explica el que va ocórrer al matrimoni de la Gabriela
Cabanelles i en Marcel·lí Monegre, els quals no tenen una bona relació des que
va néixer en Carlos, el seu fill. Des de llavors, la Gabriela només que es
preocupa pel seu fill a qui sobreprotegeix, ja que creu que aquest pateix una
malaltia. En conseqüència, la dona descuida completament al seu marit i això
produeix aquest distanciament de la parella i també que la seva sogra, la
Carlota, es preocupi pel desinterès que té la seva nora pel seu fill. Arrel de
la sospita de la Gabriela, sobre la suposada malaltia del seu fill, fa que el
porti a diversos metges sense obtenir gaires respostes, fins que finalment,
decideixi viatjar a Lleida per tal de descobrir què li passa a en Carlos.
Mentrestant, en Marcel·lí viatja a Tortosa per motius de feina i allà es troba
amb la Paulina, una prostituta.
La persona que visita en Carlos a Lleida li
diu a la Gabriela que el seu fill està maleït, que no té cura i que, quan
tornin, la primera persona que li faci un petó al nen serà qui li hagi provocat
aquest malefici. A més a més, l'Adelaida (mare de la Gabriela), la nit abans de
que tornessin somià que li queien els queixals i li sagnaven les genives, un
mal presagi que anuncia que algú de la seva família morirà. Així doncs, a la
tornada de la mare i el fill, la Gabriela, molt nerviosa, estava disposada a
matar a qui li fes el primer petó a en Carlos amb una navalla, la qual va
encarregar-li la Carlota per a que li regalés a en Marcel·lí i així que servís
per atenuar la tensió present al seu matrimoni. En baixar de l'autocar, la
Gabriela mata algú.
El títol del conte "Guardeu-vos de somiar
genives esdentegades" es una advertència per a que ens preservem de
somiar-ho, ja que és un mal presagi. Al conte, és l'Adelaida qui ho somia i
s'acaba complint. Es tracta d'una narració explicada per un narrador extern
omniscient, que representa no tenir-ne cap relació amb els fets però és
coneixedor d'aquests i que ens aporta el seu punt de vista.
El relat ens explica dues històries
paral·leles, la que representa que són els successos en sí, en el moment que
van ocórrer (tant el viatge de la Gabriela i el seu fill, com la manera que ho
viuen en Marcel·lí, la Carlota i l'Adelaida) i així poder donar sentit al que
s'explica sobre el judici de la Gabriela, després d'haver mort a algú, en el
que testifiquen diferents persones sobre el que va ocórrer.
L'element indispensable de "Guardeu-vos
de somiar..." és la creença en les supersticions i en les pràctiques
màgiques. Aquests són els desencadenats de l'acció de la Gabriela que, per la
seva obsessió, la porta a matar a la persona que anava a besar el nen. Quan
parlem de supersticions i pràctiques màgiques ens referim a la maledicció que
pateix el petit Carlos i al somni de l'Adelaida que ens avança una propera mort
d'algun familiar. La mort en aquest conte cobra un gran protagonisme, ja que
l'autor l'ha dotat amb un to greu i amarg. Llavors, pel que fa a l'humor i la
ironia que hi predomina en gran part al llibre, en aquest cas no fa acte de
presència; així doncs es tracta d'un conte seriós, però sense perdre l'essència
de Moncada, amb el seu toc de sorpresa i inquietud que provoca sobre el lector.
També cal comentar el final de la història, que en Jesús ha decidit de
deixar-ho en mans dels qui la llegeixin, és a dir, que és obert. No se sap a
qui va matar la Gabriela.
En el darrer conte hi apareixen diversos
personatges. Els principals diríem que són la Gabriela, el Marcel·lí, en
Carlos, l'Adelaida i la Carlota:
PERSONATGES PRINCIPALS
|
DESCRIPCIÓ
|
Gabriela Cabanelles
|
Muller del Marcel·lí Monegres i mare d'en Carlos. És
una dona prima i menuda. Sofreix una obsessió pel seu fill, a qui protegeix
en excés ja que pensa que pateix una malaltia. Des del naixement del nen
mostra absolut desinterès pel Marcel·lí. Vol buscar a tota costa què li causa
mal al Carlos. Al llarg del conte se la descriu molt nerviosa i preocupada i
la inquietud la corroïa cada cop més.
|
Marcel·lí Monegre
|
És el marit de la Gabriela i pare d'en Carlos. És patró
d'un llaüt, el qual transporta carbó. Se sent abandonat per la seva dona i és
per això que recorre a la Paulina, una prostituta de Tortosa.
|
Carlos Monegre Cabanelles
|
Fill de la Gabriela i en Marcel·lí. Es troba sota una
influència malèfica i era, tal com es narra: "un poder que se li menjava la vigoria i era a punt de
destruir-lo" (pàgina 142, línia 9). Aquest malefici no té remei,
però se sap que la persona que li ha causat el mal és aquella que li faci
primera un petó quan arribin a Mequinensa.
|
Adelaida
|
Mare de la Gabriela. Es preocupa molt per l'estat de la
seva filla i del seu nét, desitja que estiguin bé en tot moment i que tan de
bo li arribin bones notícies de Lleida. No obstant, durant tot el viatge es
troba neguitosa i força angoixada. És una dona molt supersticiosa (“havia parat molt compte a no llençar sal,
ni trencar l'olier, o deixar les tisores obertes, amb mires d'allunyar la
malastruga” (pàgina 137, línia 17)). Si no ni hagués prou amb això, la
nit abans de l'arribada de la Gabriela i en Carlos, somia que li cauen els
queixals i li sagnen les genives, un mal presagi que anuncia una pròxima mort
d'un familiar.
|
Carlota
|
És la mare d'en Marcel·lí. Està una mica ressentida amb
la seva nora pel seu desinterès respecte al seu fill. És troba molt neguitosa
durant el viatge de la Gabriela i el nen i, de la mateixa manera que
l'Adelaida, desitja que arribin bones notícies de Lleida. Espera que a la
tornada la Gabriela estigui més tranquil·la pel nen i pugui prestar-li més
atenció al Marcel·lí. A més, va demanar-li a la Gabriela que comprés una
navalla que li feia falta al Marcel·lí i que li regalés, amb la intenció
d'atenuar, ni que fos una mica, la tensió que era present al matrimoni.
|
I com a personatges secundaris hi apareixen els següents:
PERSONATGES SECUNDARIS
|
DESCRIPCIÓ
|
Narcís Costera
|
Peó d’en Marcel·lí.
Guia el matxo (mul) que sirga el llaüt.
|
Vell Tobies
|
Administrador de l’oficina
de la mina Pedret. Se’l descriu com “una
mòmia xacrosa i estrafolària, amb pólvores rosades a les galtes de moixama”
(pàgina 132, línia 8). Aquest li comunica al Marcel·lí que haurà de fer un
viatge llarg (tres dies) a Tortosa, on podrà veure la Paulina.
|
Paulina
|
És la propietària d’un
bar cambreres al costat de la catedral de Tortosa. Li agrada el Marcel·lí i
és la seva amant. Per com se la descriu, és una dona de bon veure, però parla
amb vocabulari canalla i fa olor a alcohol.
|
Ramon Oliver
|
Xofer de l’autocar de
línia que portà la Gabriela i en Carles i, posteriorment, testimoni del
judici de la Gabriela. Va dir que no va veure gaire.
|
Cobrador
|
El cobrador de l’autocar.
És qui parla de la guerra de Corea (1951-1953). També participà al judici com
a testimoni.
|
Veïna insidiosa
|
Veïna de la Carlota que
li parla sobre “les aventures” que passava en Marcel·lí a Tortosa. També li
va explicar que s’havia vist al Marcel·lí parlant amb la seva primera xicota,
la Roser.
|
Roser
|
Primera xicota d’en
Marcel·lí, amb el qual se l’havia vist parlar últimament.
|
Doctor Beltran
|
Doctor que va visitar
en Carlos i va dir-li a la Gabriela que el mal del seu fill era de la
creixença i no pas res important.
|
Senyor Estanislau
|
Home de barbes blanques
amb fama de savi, que diagnosticà al Carlos en mateix que el dr. Beltran.
|
Joana Ribes
|
Fou una dona que pujà a
l’autocar a la parada que va fer a Torrent de Cinca. Aquesta va saludar la
Gabriela. Posteriorment va haver de testificar al judici.
|
Maria Campells
|
Aquesta dona va viatjar
davant de la Gabriela durant tot el trajecte. Va escoltar-la parlar sola i va
dir que no se la entenia. També va participar al judici com a testimoni.
|
Endinsant-nos
en el tema lingüístic, en quant al vocabulari d’aquest conte diríem que és de
registre estàndard, sempre emprant alguna expressió o tret propi del poble de
Mequinensa, com poden ser relacionades amb el riu. Degut als salts en el temps
que empra Moncada, hi ha verbs en passat “El
xofer frenà, l’autocar es va parar davant mateix del cafè” (pàgina 142,
línia 19) i verbs en present “¿No creu
que acabaran per llençar-li la bomba atòmica, els americans?” (pàgina 140,
línia 20). El mode predominant és l’indicatiu. Esmentar la gran presència de la
juxtaposició, com per exemple a la línia 17 de la pàgina 130 “El paisatge que fugia entre llums incertes,
l’interior de l’autocar, on les formes es feien cada cop més borroses, se li
pansien a les ninetes verdes, immòbils en els ulls esbatanats, sense arribar-li
al cervell” o a la línia 29 de la pàgina 132 “...i la perspectiva de tornar a fruir de la dona, de les seves cuixes
esplèndides, de la pesantor tèbia i dura dels seus pits, i sobretot de la seva
tendresa bàrbara, amagada sota una escorça de maquillatge xaró, entre llums
vermelles, vocabulari canalla i sentors nauseabundes d’alcohols de garrafa,
alentí durant uns moments la respiració del llaüter.”.També és important la
subordinació, identificada, per exemple, a la línia 24 de la pàgina 133 “Sempre que baixen a Tortosa, aquests
tabalots donen de què parlar. Senyor, senyor, no entendré mai què els donen
aquelles porques...”. Podríem destacar, també, les oracions explicatives: “Havent dinat, asseguda enfront dels
finestrals del balcó del menjador, que donava a un Ebre hivernal amb aigües
grises, llaüts negres i gavines blanques, provà de cosir, a fi d’allunyar les
cabòries, però l’amoïnament la torbava.” (línia 19, pàgina 134).
El text està
escrit en prosa, de forma enunciativa que, a vegades, s’interromp per aclariments
o incisos, tancats per guions (- ...-) com per exemple “D’ençà que havia anat, a mig matí, a acomiadar la Gabriela –la nora- i
el nét a la parada...” (línia 14, pàgina 134). També interrompen l’estructura
enunciativa els diàlegs.
Respecta als
recursos utilitzats per Moncada, ha utilitzat comparacions com “...adormit com una soca en el seient del
costat” (línia 16, pàgina 130) i eufemismes com “...i la perspectiva de tornar a fruir de la dona” (referint-se a
mantenir relacions sexuals, línia 29, pàgina 132). Així mateix, ha emprat les
preguntes retòriques: “¿què havien de dir
de nou, els metges de Lleida?” (línia 17, pàgina 139). L’autor fa ús de
frases fetes com “igual que si sentís
ploure...” (línia 15, pàgina 136) que vol dir ‘ignorar’.
A continuació
es mostra una taula de mots que poden resultar desconeguts:
Mot
|
Línia i pàgina
|
Significat
|
Revifar
|
Línia 3, pàgina 130
|
Fer que una persona o cosa tingui nova vida o forces.
|
Carranquejava
|
Línia 6, pàgina 130
|
Caminar movent amb dificultat les cames.
|
Bancals
|
Línia 7, pàgina 130
|
Tros de terra plana conreada.
|
Bromalles
|
Línia 10, pàgina 130
|
Fragment de boira que s'esvaeix.
|
Esbatanats
|
Línia 20, pàgina 130
|
Oberts completament.
|
No estar per orgues
|
Línia 1, pàgina 131
|
Expressió que indica que algú no vol es embolicar en un
afer, discussió, etc.
|
Flanc
|
Línia 7 pàgina 131
|
Costat, part lateral.
|
Sirgava
|
Línia 13, pàgina 131
|
Fer avançar una embarcació des de terra amb la sirga
(corda).
|
Escàlem
|
Línia 18, pàgina 131
|
On es col·loquen els rems a una nau.
|
Vogada
|
Línia 19, pàgina 131
|
Camí recorregut remant.
|
En bateria
|
Línia 25, pàgina 131
|
De manera que una sèrie d'objectes similars siguin
paral·lels lateralment.
|
Acre
|
Línia 5, pàgina 132
|
Irritant.
|
Xacrosa
|
Línia 9, pàgina 132
|
Algú que pateix un mal físic com a deixalla d'una
malaltia.
|
Moixama
|
Línia 10, pàgina 132
|
Tonyina assecada a l'aire.
|
Faune
|
Línia 16, pàgina 132
|
Déu campestre representat ordinàriament amb banyes i
peus de cabra.
|
Bòbila
|
Línia 19, pàgina 132
|
Forn continu de coure rajoles, teules, etc.
|
Lignit
|
Línia 22, pàgina 132
|
Carbó de pedra, poc madurat, pobre en carboni i en
matèries volàtils.
|
Fruir
|
Línia 29, pàgina 132
|
Sentir un viu plaer.
|
Xaró
|
Línia 2, pàgina 133
|
De mal gust, mancat de gràcia.
|
Sentors
|
Línia 3, pàgina 133
|
Olors.
|
Escardalenca
|
Línia 7, pàgina 133
|
De tonalitat alta i prima.
|
Sarau
|
Línia 9, pàgina 133
|
Situació conflictiva, amb crits, amb baralles, etc.
|
Manescal
|
Línia 18, pàgina 133
|
Criat, oficial, que tenia cura dels muls.
|
Matxo
|
Línia 18, pàgina 133
|
Mul.
|
Tabalot
|
Línia 24, pàgina 133
|
Persona que obra esvalotadament, amb poc seny.
|
Amoixí
|
Línia 7, pàgina 134
|
Acariciar amb tendresa i afecte.
|
Acaçaven
|
Línia 19, pàgina 134
|
Encalçar, perseguir.
|
Barrinades
|
Línia 24, pàgina 135
|
Explosió de la càrrega explosiva col·locada en un forat
fet per una barrina (eina per foradar pedra).
|
Desballestat
|
Línia 3, pàgina 136
|
Compost per parts incongruents.
|
Gemegaire
|
Línia 3, pàgina 136
|
Que gemega sempre, que produeix gemecs (sons).
|
Enze
|
Línia 15, pàgina 136
|
Persona aturada.
|
Cossi
|
Línia 21, pàgina 138
|
Recipient gran de forma cilíndrica i poc fondo.
|
Destarotà
|
Línia 27, pàgina 138
|
Desconcertar.
|
Besllum
|
Línia 25, pàgina 140
|
Claror que deixa passar un cos translúcid.
|
Somorta
|
Línia 26, pàgina 140
|
Mig mort, mig apagat.
|
Ni un sacre
|
Línia 7, pàgina 141
|
No haver-hi res de res.
|
Decandeix
|
Línia 18, pàgina 141
|
Fer perdre la força, la vigoria.
|
Vigoria
|
Línia 10, pàgina 142
|
Força activa del cos, de l'esperit.
|
Escadussera
|
Línia 16, pàgina 142
|
Que sobra, que resta solt, que no fa joc
|
Per a concloure, dir que és un dels contes més
seriosos i intrigants que, com ja s’ha esmentat, tracta la mort d’una manera
respectuosa i la ironia és pràcticament absent. A més, el tema de les
supersticions aporta al conte un to misteriós i enigmàtic, el que fa que el
lector vulgui continuar llegint, tot i que al final, no acabi sabent qui era la
persona que li va provocar el mal a en Carlos.
Personalment, aquest relat ens ha agradat molt
per com tracta l’autor les diferents versions de cadascun dels personatges
principals. No obstant, que el final sigui obert va decepcionar-nos una mica.
Laura
Auñón i Laura Moreno
good
ResponderEliminarEste comentario ha sido eliminado por el autor.
Eliminarescolta yove, no vagis dient aquestes marranades per aqui!
EliminarCARLES*
ResponderEliminarhola!
EliminarMoltes gràcies per l'anàlisi curradissim, m'has salvat el cul!
ResponderEliminarSou molt grans fent aquests resums, m'heu salvat la vida. Que la senyora Selectivitat us ho pagui
ResponderEliminar*Momento APM?*
Gracias (llora)
No revieu pas agressions a la cara de petits? S'ha de ser repelent per fer quelcom tant be. Només espero que a la selectivitat no us surti aquest conte. Sí, és enveja, passa algo?
ResponderEliminarclar que sí bunic***<3
EliminarEl tiu es diu CARLES veure si llegim bé!
ResponderEliminarapa deu!
Hola, sóc el Carles del conte...crec que no m'heu respectat el nom. Ja que Carlos... només era el Rei.
ResponderEliminarUs maeleeixo la Selectivitat A TOTHOM QUI HO LLEGEIXI
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
EliminarSOY UN ROBOT
ResponderEliminargr8
ResponderEliminarLes persones que han respòs de mala manera que el seu fill es diu CARLES espero que la pròxima vegada valorin més el bon treball de la persona del bloc que no fixar-se només en petites errades com aquesta. Està bé informar però no atacar.
ResponderEliminar